Selangor Mobility. Demand Responsive Transit (DRT).

Saya telah menggunakan Mobi apps untuk bergerak dari 1 Utama (Bandar Utama) ke Jaya Shopping Mall (Petaling Jaya). Tambangnya berkadar rata pada RM 2 per individu. Van yang digunakan juga bersih dan selesa. Secara keseluruhan, ianya suatu inisiatif yang sangat baik dari Kerajaan Negeri Selangor.

Kawasan liputan

Setakat artikel ini ditulis, terdapat empat kawasan liputan iaitu:

  1. Ara Damansara
  2. Bandar Utama
  3. Sungai Buloh
  4. Subang Jaya

Setiap kawasan liputan tidak merentasi satu kawasan liputan yang lain. Pekrhidmatan ini bermaksud untuk menyelesaikan masalah destinasi terakhir untuk dicapai setelah menggunakan perkhidmatan awam seperti LRT dan MRT.

Oleh itu, jika anda berada di Ara Damansara, anda tidak boleh sampai ke Subang Jaya dengan satu trip sahaja. Anda perlu menggunakan pengangkutan awam yang lain untuk memasuki zon Subang Jaya terlebih dahulu dan kemudiannya barulah boleh tempah perkhidmatan DRT semula.


Bayaran Tambang

Tambang berkadar rata iaitu RM 2 bagi setiap individu pada setiap trip. Bayaran boleh dibuat melalui aplikasi Mobi atau boleh juga bayar secara cash atau boleh juga bayar menggunakan E-Wallet. Untuk bayaran menggunakan E-Wallet, anda boleh imbas QR code yang tersedia didalam Van.


Waktu Operasi

Setakat yang saya dimaklumkan, waktu operasi perkhidmatan ini ialah bermula 6 pagi hingga 10 malam setiap hari.


Cara Menempah

Hanya perlu muat turun apps Mobi (Play Store/App Store) dan buat tempahan. Pengalamannya sama seperti menempah Grab Car.


Saya berpandangan, ini ialah suatu inisitif yang baik menyelesaikan masalah pengguna pengangkutan awam seperti MRT/LRT untuk berjalan jauh untuk sampai ke rumah.

Maknanya, ianya suatu berita baik untuk sesiapa yang berada jauh dari MRT/LRT. Tidak lagi perlu berjalan atau menaiki motosikal/kereta untuk sampai ke MRT/LRT.

Marilah kita menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam.

Page: Facebook


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *